the Dark Lord píše:Ale pochopitelně že ano, ale to je něco jiného. Prosili své bohy o to, aby jim přinesli vítězství. To je ovšem něco jiného, nesmíš míchat hruška s jabkama. Náboženství bylo normální součástí života, a pokud měl někdo před sebou něco závažného, tak se pochopitelně modlil ke svým bohům o podporu. Vojevůdce před bitvou nevyjímaje.
Osobne si nemyslim, ze to tou dobou ti kralove, knezi, lid atd. timhle zpusobem pravne-nabozensky-nebo-jak-jeste rozlisovali. Je to jen nas pohled zpatky a "zarazeni" do nami vytvorene kategorie...
Ad hrusky a jabka - to je velice relativni - da se rict, ze ty az prilis lpis na jednotlivych odstinech jablek, a taky v podstate hruska a jabko maji spolu mnoho spolecneho, ze? I kdyz samozrejme jablkovitost, neni hruskovitost, ale predce jen treba jejich jadrovitost, duzinovitost, slupkovitost, stromo-padovost, slunce-cervenatost (i kdyz to zavisi taky od druhu, nektere hrusky su treba porad zelene, a nektere jabka porad zlute napriklad), v castych pripadech jejich cervivost - jsou vice mene podobne, a z jisteho hlediska by se dalo rict, ze i stejne, ze. A pokud se podivame na cas pred hruskama a jabkama, tak i kvety se dosti podobaji a ne az tak odlisuji...
the Dark Lord píše:... takze si trochu taky udelej jasno mezi hruskama a jabkama...
Ty taky.
the Dark Lord píše:To je jako kdyby jsi chtěl tvrdit, že Trojská válka byla náboženská, protože podle starých textů v té válce na obou stranách se projevovali bohové. Jenže nebyla, důvodem války byla Helena a pošpiněná čest jednoho z řeckých králů.
Udelej si poradek mezi hruskama a jabkama.
the Dark Lord píše:Víš, jde o to, že já jsem tuhletu diskusi vedl už několikrát, a to vždy se stejnými výsledky. Já nikterak nepopírám fakt, že se v Impériu dělo křesťanům příkoří a rozhodně jej nechci bagatelizovat. Jenže to co dělali "pohané" křesťanům v Impériu se nedá s ničím srovnávat s tím, co dělali poté křesťané pohanům. Nemluvě o tom drobném zádrheli jak se křesťané chovali sami mezi sebou.
Asi se s tou jabko-hruskovitosti nedohodneme.
Jedno bezpravi se, myslim, neda ospravedlnit bezpravim jinym. Nechci obhaovat zadne bezpravi krestanu (resp. "jejich predstavitelu") apod.
Ad srovnavani - je to o prilezitosti... priklad: kdyz ma nekdo v rukou mec, a nekdo jiny tezky kulomet, tak samozrejme je jasne, kdo "zabiji vic efektivne", ale nicmene to nic nemeni na podstate bezpravi (maximalne na vysce trestu). Takze zda 10 - 50 - 5000....
Ad chovani krestanu mezi sebou - "Give anyone species too much rope ... atd" - urcite to znas od Waterse. Kdyz chybi laska, vsechno se pos.... a tak jsme to vse pos... i v cirkvi, ale i v cele spolecnosti (nebo snad EU je spravedlivejsi). Vis, ono se velice lehko nadava na cirkev, cirkve, verici apod. Ale problem je v tom, ze cela spolecnost je takova pos.... Jak se chovaji "neverici" mezi sebou? Je to lepsi nez mezi "vericimi"? Nemyslim. Dokonce bych rekl, ze bez tez "vericich" by to snad bylo jeste horsi (i kdyz - zda se - jen o kousek). Ale to je jen teorie - jak by se vyvinula spolecnost, nebyt cirkve (v Europe - krestanu), ale stejne si myslim, ze kdyby to u Konstantina (313 Milansky edikt)(pokud vim, nechal se pokrstit az tesne pred smrti) jako jedno nabozenstvi vyhralo (ja nevim) jakekoli jine nabozenstvi, ktere by se rozsirilo do stejnych rozmeru jako krestanstvi v prubehu tech cca 2000 let, tak, ze by lidi na ne nadavali stejnym (nebo velice podobnym) zpusobem treba na delfske vestce, nebo na druidy, misto na Rim by se nadavalo na Stonehenge, nebo cokoli jineho... Problem neni v nabozenstvi, ale v cloveku – v nas samotnych, nase srdce jsou mrtve... tim padem vse, co clovek vyprodukuje je ... obrazne receno "nedokonale", i kdyz... samozrejme i clovek jako nedokonaly, po te dokonalosti touzi... ale to SAMOZREJME neni Buh, ani nic podobneho! Ale... Co to vlastne je?
Ad chovani krestanu, part 2 – ano receno slovy evangelia mi to pripadne jako kdyz "sul ztrati chut..." – nejsme na tom o nich lip nez "farizejove" (na ty zase nadavali krestani) z pred 2000 let. Je to vse o tom, ze spravedlnost nebo laska celkove vzato nebyla o tolik lepsi (ale myslim, ze ani horsi), jak by to ve smyslu Bible / evangelia melo byt. Nicmene svetska spolecnost na tom neni o nic lepe, i kdyz nabozenstvim uz tolik ovlivnena neni.
the Dark Lord píše:To je totéž jako poté používali středověcí panovníci "z boží vůle král" Co by asi tihle lidi udělali s těmi, kteří by pochybovali o tom, že jsou bohem vyvoleni vládnout a odmítali by tuto božskou součást jejich osoby uznat?
Je to porad o tech hruskach a jabkach. (Nebo o jabkach a hruskach?) Zkratka co ti vidis, ze je jablkovite, ja vidim jako hruskovite a naopak. Takze asi neni duvod to vic rozvadet.
the Dark Lord píše:Viz to co jsem už uvedl výše. DOMINVS ET DEVS používal jen jeden císař.
Prijde mi to, ze uz nejde o to, "jak to bylo" ale o to "kdo, co cetl" – takze je to dost relativni...
the Dark Lord píše:
To je správné, ovšem to je něco, co se táhne celou lidskou historií. Nebo my snad chceš říct, že dnes neexistují věci, které by byly běžné, ale přesto ne správné?
Prave naopak!!!
Prave to je jedna z mych oblibenych tezi. Tj. "Je nutno rozlisovat mezi tim, co je normalni a co je (jen) bezne." Problem lidstva v podstate spociva v tom, ze nerozlisuje mezi temi kategoriemi. A v tom jaksi tkvi degradace. Nebo i zpusob ovladani. Je to vsude.
(Př.: Je normalni pit kavu, vsichni ji piji, proc bych ji nepil i ja? Mel bych pit kavu... a postupem casu dospeji k tomu, ze musim pit kavu.)
(mam takovy neidentifikovatelni, temer nepostrehnutelny pocit, ze jsme se v principu na necem zhodli.)
the Dark Lord píše:Nechával jim jejich kulturu a jejich náboženství. Dokonce i jejich místní zákony zůstávaly ve velké míře stejné. Zavedli tam daň, požadovali její odevzdávání a požadovali poslušnost Impériu a Imperátorovi. A zase přivedu příklad do středověku, co by se stalo Irovi, porobenému to národu, který by odmítl uznat anglického krále? Odmítl uznat že je jeho panovník a vládce z boží vůle?
To neni to stejne, krestane se proti rimskemu cisari nebourili jako proti svemu svetskemu panovnikovi – dokonce i jedno evangelium je napsano v tom smyslu, aby "ocistilo" rimskou moc od ukrizovani Krista. Tedy znova : Hrusky a jabka.
the Dark Lord píše:Oni toto období podle své tradice popisují jako období, kdy byli neusále pronásledováni a po desítkách, ne-li stovkách, a to po celou tu dobu.
To neni pravda, ze se to tvrdi. (Pokud mas zajem zajdi si na konzultacky k nejakemu profesorovi cirkevnich dejin na teol. fakulte. Nebo se prihlas ke studiu – to je jeste lepsi. – budes to mit z prvni ruky) Mozna se to nekdy tvrdilo a pokud ano, tak to bylo snad jeste v dobe, kdy se historie posuzovala trochu jinak. Napr.: jako Palackeho opis Svatopluka.
(Myslim, ze je to o tom, ze v tehle diskusi (ostatne i v jinych) se vyjevuji ruzne nazory, myty, ktere na obou stranach nemusi byt pravdive... tak to zkratka chodi...)
the Dark Lord píše:V tomhle jsem to kapku přepísk, byli to samozřejmě mučedníci. Chtěl jsem tím jenom říct, že křesťanská mytologie toto značně zveličuje a přehání.
Zalezi na tom, podle ceho tak usuzujes – podle nejakych strerdovekych legend, nebo podle fakt, podle praxe cirkve, nebo podle ceho. Krome toho, to co je legenda, fakt, nebo tebou pouzivany termin "krestanska mytologie" je dost velky rozdil.
Byl bych za to, aby se zborili vsechny "myty" a odhalila se "naha pravda" – ale v tom pripade – by jsme vsichni zjistili, kdo vsechno napr. neni cech (Kdo neskace neni cech, Hip, Hip – Lang, Jagr, Richter, ... alle typische tschechische Namen, net?
), nebo napriklad, pokud se historicky zhodnoti legendami ovinuty sv. Vaclav – ja bych ho odsvetil, zboril sochu na Vaclavaku... atd... atd... – takze – osobne si myslim, ze "odmytologizovani" nas samotnych i dejin je svym spusobem nemozne, protoze to, co my povazujeme za myty, kdysi se snad povazovalo za "normalni" sepisovani dejin. A tudiz se pravdy moc dopatrat neda. Ostatne, kdo vi, co si "odborna obec" bude myslet o nasich "vedecko-kritickem" zkoumani skutecnosti za 500 let – taky bych se tim moc nechlubil...
Btw. co konretne je obsahem tveho terminu "krestanske myty"?
the Dark Lord píše:Už jsem to zmínil výše, popravy a předhazování lvům po desítkách. To se sice taky dělo, ale tvoří to jen zlomek z celého tohoto období.
... takze je relativni co je malo a co moc. par desitek, uz muze byt stovka, nebo dve... nebo taky nemusi... kdo vi, kolik to bylo... to by chtelo prameny, literaturu – ale to je uz tema na diplomku a ne pro forum a jeden topic, ze?...
the Dark Lord píše:Jen chci vyvrátit obecně rozšířené mýty, kdy je z pohledu křesťanů celé toto období vnímáno jako období teroru.
Ja nevim, ale ja to obdobi nevnimam jako "obdobi teroru" a neznam lidi v mem okoli, ktere by to tak vnimali. Problem bude snad v tom, ze ty to vnimas (snad na zaklade sve subjektivni zkusenosti se svim okolim), ze je to tak "objektivne" vnimano.
(tomu rikam generalizace – zobjektivizovani ciste subjektivni zkusenosti – ostatne tak asi myslime (temer) vsichni, ze?
the Dark Lord píše:Prostě jen tvrdím, že to období nebylo pro křesťany tak temné, jako je prezentované.
A KDE je to tak prezentovano?
the Dark Lord píše:To, co pak začali naopak na sklonku starověku a v ranném středověku praktikovat bylo nesrovnatelně horší.
Na co konkretne narazis? Krizacke valky, upalovani carodejnic (tech bylo snad v pomeru k populaci lidstva jeste min nez tech lvem-sezranych-krestanu)
Znovu je relativne, v cem je to "horsi". V umyslu? Nebo jen ve "vyuziti" tou dobou aktualnich prostredku (jednani + "pouzita technika") Jednani lidi – v tomhle smyslu by se dalo hodnotit z hlediska "moralnich pohnutek" a "pouzite techniky"
Myslim, ze jednani lidi se z hlediska "moralnich pohnutek" moc nezmenilo (tj. nezlepsilo).
To je tak trochu myslenka ve smyslu, kdyby meli Spanele v Latinske americe pri vybijeni indianu napriklad k dispozici otravni plyn jako za 1. svetove valky, tak by ho pouzili stejne. Tedy – umysl byl stejny (podobny), jen prostredky k dispozici byly rozdilne. Hroznejsi. Pokud posuzuji jednani cloveka mel bych posuzovat z moralniho hlediska jeho umysl a ne "vykonnost pouzitych prostredku".
Lidi maji stejne zalibeni v krvy, nasili - tou dobou ale nebyly horory, akcni filmy - jsme stejni...