Radio 2 se setkalo s Davidem Gilmourem pred jeho koncertem v Mermaid a mluvilo s nim o psani pisni, uceni se na saxofon, a to vse v jeho 60 letech!
Bavme se o procesu psani pisni, pisete spise ?na povel? nebo hledate inspiraci ve zvlastnich dobach?
Opravdu potrebuji inspiraci; zkratka cekam, az mne polibi muza. Samozrejme jsem napsal spoustu pisni s Pink Floyd, s jinymi lidmi i sam, kdy jsem se posadil, neco zkusil a napsal pisen, a nekdy to vyjde docela dobre. Musim vsak rict, ze vetsinou pochazeji ze zablesku inspirace, a proto je fantasticke je mit maly minidiskovy nahravac. To znamena, ze v poslednich deseti letech, co jsou tyhle vecicky dostupne a dost male na noseni vsude a dost pohodlne na rychle zapnuti, mi ohromne pribylo vyprodukovanych veci, protoze je nezapominam.
Drive, a tim jsem si jist, jsem mel zrovna tolik silnych chvil, ale proste jsem je vsechny zapomel! Takze v poslednich dvanacti letech, vlastne od te doby, co jsem nahral posledni album, jsem nasbiral 150 hudebnich kusu na minidiscich. Tak ty se staly vychozim bodem pro skladani tohoto alba.
Z techto vychozich bodu vzeslo nekolik pisni. Kdykoli jsem pouzival jinou metodu, obvykle jsem veci zkousel a zapisoval, akordy, ktere jsem hral, rytmus a tempo, ve kterem jsem hral. Pak se k tomu vratite s kytarou a ctete ty noty a nedava to vubec zadny smysl.
Ja a Phil Manzanera jsme stravili hodne casu prebiranim tech 150 skladeb, az nam jich zustalo 5, ty jsme vybrali a ostatni vyhazeli pryc. Jakmile se do toho procesu dostanete, nakopne vas to a diky tomu zacne ten stejny tvorivy proces znovu fungovat. Nektere z pisni byly napsany behem nedavne doby ? narodily se z te prace.
Predpokladam, ze ted se nemusite starat o terminy, v porovnani s terminy nahravacich spolecnosti v minulosti.
Ne, ale nemyslim, ze by terminy byly spatne. Ja se bych se v tom mohl babrat naveky a nedostat se takhle daleko. Ale s timhle albem, vlastne jako s jakymkoli projektem, kdyz to chcete udelat, prirozene nasleduje ?udelani? alba, to je jeho vydani a nekolik koncertu, takze v urcitem bode si musite stanovit termin, at uz sami, nebo jakkoli jinak. Ostatni lide museji byt jako rezervacni stroje, aby bylo album hotove a aby byly zarezervovane haly, kde se bude hrat. To je bod, kdy si sami stanovite termin, myslite si, ze mate tuny casu, a stihnete to tak tak na vterinu! A s timhle albem jsem skoncili ve ctyri rano po veceru, kdy jsme vzdycky chteli skoncit.
Jak poznate, ze je pisen hotova?
Je hotova, kdyz uz nemate zadny cas. Mohl jsem vydat verzi tohoto alba uz o tri mesice drive, nez jsme skoncili, a bylo by zatracene kvalitni a bylo by velmi odlisne. Vlastne jsem v pokuseni to udelat ? vratit se k verzim tech pisni, kdyz byly vsechno jen ne hotove a pozdeji je nahrat jako doplnujici vydani. Uvidime, jestli se k tomu dostanu. V tom uplne poslednim tydnu strihani a mixovani jeste stale delate pomerne radikalni zmeny toho, co se deje.
Jste slavny tim, ze hrajete na Strat, ale jake nastroje pouzivate pro skladani pisni v techto dnech?
Vetsinou pouzivam klavir a akustickou kytaru. Pripada mi trochu divne sedet na venkove v hezkem malem studiu... vsechno ve dreve, kolem stromy... a mlatit do hlasite elektricke kytary. A predpokladam, ze to ovlivnuje zpusob, jakym pisu. Hrozne mne bavi ten proces, kdyz sedim doma sam ve svem pokoji, s vybavenim ,se kterym mohu pracovat a citim se mene svazany pri experimentovani a zkouseni ruznych veci. Pouzivam vsechny druhy nastroju a dovedu hrat na bici a na basu akorat dost dobre na to, abych udelal demo nahravku.
Vidim, ze na tomto albu jste experimentoval s ruznymi kytarami.Pri praci ve venkovskem prostredi v hezkem studiu jsem pouzival dost starou elektrickou kytaru Gretsch Duo Jet v docela jemnem (nebo tichem, nejsem expert) cistem nastaveni, coz je uplne jine nez hrubost Stratocasteru.
Premyslel jsem, jak asi tvorite vzletna kytarova sola, hlavne sola v Comfortably Numb?
No, mysleli jsme, ze by tam bylo dobre misto pro kytarove solo uprostred a pak jeste postupne ztiseni na konci. Vim, ze jsem zvazoval, ze by to uprostred melo byt melodicke a to na konci by melo byt vylepsene kytarove solo. Sel jsem na ne z uplne jinych uhlu pohledu.
Co vas primelo naucit se v teto fazi vaseho zivota hrat na saxofon?
No, vzdycky se mi saxofon libil - vzdycky jsem se na nej chtel naucit hrat ? ale vzdycky jsem byl moc liny na to, abych s tim neco udelal. A takovych deset let zpatky mi moje zena Polly koupila saxofon k narozeninam a ja na nej parkrat zakejhal, ale doopravdy jsem s nim nic nedelal. Az pred ctyrmi lety se muj syn Charlie rozhodl, ze se chce naucit hrat na saxofon ve skole.
Takze zacal a ja se zeptal jeho ucitele, jestli dava soukrome lekce, coz on daval, tak zacal dochazet jedenkrat tydne. Je moc fajn ucit se zaroven s Charliem, protoze se tak celkem dobre nauci, jak cist hudbu. Nezmizi to se mnou ? jsem prilis zrucny v tom, ze se ucim hudbu tak, ze ji posloucham a pamatuju si ji. Vlastne jsem se hodne vyhybal tomu, abych hudbu spravne cetl.
Tak mel Charlie v techto lekcich a zkouskach par velkych vyhod v jednom smeru a ja mel par velkych vyhod v jinem smeru. Vlastne jsme tak spolu souperili ? nase znamky se obvykle lisily nejvys o jeden az dva procentni body v kazde zkousce a dostali jsme se az na ctvrty stupen.
Kdyz se ohlednete a zamyslite se nad sebou jako 25lety, dovedete si predstavit sedesatileteho Davida Gilmoura, jak stale dela hudbu?
Nerekl bych, ze kdokoli v tomhle veku se diva tak daleko dopredu. Myslim, ze si vybudujete velice silny obranny mechanismus, kdyz se nechcete divat takhle daleko vpred, a ja urcite nechtel! Nepredstavoval, ze bych to porad delal, ale ani to, ze bych to nedelal. Neumel jsem si predstavit, co jineho bych proboha delal!
interview s Davidem Gilmourem z BBC stránek
Moderátor: bery
-
- boy child
- Příspěvky: 21
- Registrován: 06.08.2006 11:04:48
- Bydliště: Ostrava
- Kontaktovat uživatele:
interview s Davidem Gilmourem z BBC stránek
Thank you verry much indeed
Super
Máš můj obdiv za to, že ses dělala s tím překladem... Já na ně nemám trpělivost (a tak nějak ani čas...)
Kdyby to někdo chtěl číst v originále, najde to tady:
http://www.bbc.co.uk/radio2/events/davi ... view.shtml
Máš můj obdiv za to, že ses dělala s tím překladem... Já na ně nemám trpělivost (a tak nějak ani čas...)
Kdyby to někdo chtěl číst v originále, najde to tady:
http://www.bbc.co.uk/radio2/events/davi ... view.shtml
Nikdo není Gilmourovatější než Gilmour Nicméně když už, tak Dave Kilminster